Capítol 6: Històries del tren. L’evolució dels últims 50 anys
Com ha canviat el ferrocarril a Catalunya des dels anys 70 i 80 del segle passat fins ara? Avui al 'Via 1' abordem les transformacions de la segona revolució que va viure el tren al nostre país. Què va suposar la creació de la xarxa de Rodalies? Com va canviar per als usuaris i per als ferroviaris? Com eren els trens i el servei abans? Per donar-hi resposta, parlem amb els que ho han viscut de dalt a baix: treballadors del ferrocarril que estan acabant la seva carrera o que fa poc que s’han retirat.
--------
16:03
Capítol 5: La nit ferroviària
Què passa a les vies tan bon punt ha marxat l'últim tren? En aquest capítol recorrem les línies de tren durant la nit. Unes hores sense servei de viatgers, però en què passa de tot. Ens endinsem en els tallers que revisen i reparen trens, acompanyem brigades que fan neteja i reparacions, ens enfilem als trens de mercaderies que aprofiten la matinada per circular, als de viatgers que durant la nit fan proves i visitem les estacions que preparen el servei perquè abans de les 5 del matí, tot estigui a punt.
--------
16:37
Capítol 4: L'ofici de maquinista
Una professió de gran importància, però a la vegada força desconeguda. Com s’arriba a ser maquinista? Què cal estudiar i quins permisos cal aconseguir? Com es porta un tren? O, més ben dit, com s’aprèn a portar cada tipus de tren i per cada línia diferent? Quin és el futur de l’ofici i com es treballa perquè també avanci en la igualtat? En parlem amb formadors, estudiants i dones pioneres que expliquen la seva experiència i la feina que encara queda per fer.
--------
17:54
Capítol 3: El cor de Rodalies. Com es gestiona tota una xarxa?
Com es resolen les desenes de contratemps que hi ha cada dia a la xarxa ferroviària que recorre tot Catalunya? La majoria no els arribem a percebre, d’altres ho acaben posant tot cap per avall. Avui descobrim el paper dels centres de gestió. Descobreix com s’aborda des de la baixa d’un maquinista o una avaria d’un tren, fins a les grans incidències que obliguen a reconfigurar-ho tot per trobar una solució per al conjunt de viatgers, passant per situacions com incendis, grans tempestes o actes vandàlics.
--------
18:09
Capítol 2: Els pobles que ha creat el tren: el cas de Portbou
A més de revolucionar la mobilitat, el ferrocarril també ha contribuït a fer créixer molts pobles i ciutats. I en alguns casos, els ha creat gairebé del no-res. Un exemple paradigmàtic és Portbou. El moviment de persones i mercaderies va fer néixer aquesta vila a tocar de la frontera. Ara, sense frontera i amb menys trens, la vila es vol reinventar amb el ferrocarril. Entre les idees: ser un centre de manteniment de trens i fer créixer el nou centre de competències digitals.